neděle 29. května 2016

Druhý den v Neapoli, 23.5.2016

Ráno...no už v den odletu mě trápil kašel. Sice jsem se na poslední chvíli vyzbrojila sirupem a coldrexem, ale málo platný. Vzbudila jsem se a měla pocit, že se s každým nádechem udusím (další noc už kašlali další tři lidi :/). K tomu kocovina...válela jsem se v posteli a snídani nestihla. Což ale nebyla velká škoda, neboť tu nabízejí jen musli a toast s pomazánkama. A ještě si po sobě musíte umýt nádobí! :-D 
Když jsem se trochu vzpamatovala, vyrazila jsem do centra, které bylo cca 1,5km pěšky. Metrem tři zastávky. Centro storico tvoří hlavně Via dei Libri a Via Tribunale. Jsou plné obchůdků, restaurací, neapolských fastfoodů, kaváren a hlavně života! Zabrousila jsen do uličky Via San Gregorio Armeno, kde prodávají betlémy a různé figurky a kulisy do nich. Každá neapolská rodina prý jedny jesličky má, zobrazují nejen narození Ježíška, ale i běžný život a k sehnání tu jsou nejrůznější minituary. Ta jedinečná atmosféra Centra se nedá popsat, mohla bych tam chodit, jíst neapolské rychlovky a koukat po obchodech pořád! K snídaňoobědu jsem si dala Babá s nuttelou, což je tradiční neapolská sladkost z houbovitého těsta nasáklá rumem a nějakým sladkým sirupem. Nevím, co mě to popadlo, když na sladké nejsem. Málem jsem upadla do hyperglykemického komatu. 


Piazza S. Domenico Maggiore


Babá



Via San Gregorio Armano

Zastavil mě nějaký chlápek s ozdobnou krabičkou s různými psaníčky a krásnou modrou andulkou. Nevím, co chtěl, ale ta andulka byla fakt roztomilá. Taky se mi líbilo, jak ti staří pánové sedí či postávají před svými obchůdky, pokuřují, všechny zdraví. Ale vážně, zdá se mi, že se snad všichni Italové znají. A taky že mají telefony přirostlé k ruce. Fascinující je, že i staří dědečkové či babičky mají smartphone. Pak jsem přes Via Toledo (rušná pěší zóna plná obchodů s oblečením atd), piazza Plebiscito (s chrámem zasvěceným San Francesco di Paola - patronovi Kalábrie a námořníků) došla k hradu Castello L'Uovo, ale dovnitř se mi nechtělo (byla jsem tam minule), spíš mě bolela hlava a trochu zatáhlo, tkze zima, tak jsem se vrátila na hostel a šla si zdřímnout. Já vím, já vím, ztráta času, ale moje dovolená a ta zahrnuje i dostatek odpočinku. 


Via Toledo

Piazza Plebiscito



Castello All'Uovo, hrad z vejce

Quartieri Spagnoli


Odpoledne zase centrum a hlavně Capella San Severo se sochou Krista v závoji. Najít ji bylo trochu tricky, ale zvládla jsem. Vstup teda 6€, krom Krista i další sochy, z nichž jedna taky pod závojem. Bohužel se tam nesmělo fotit, obrovská škoda, neb by to byly impozantní fotky. Nepopsatelná atmosféra, jakoby vám stačilo sáhnout a ten závoj z něj strhnout, jako živý i s naběhlou žílou na těle. Stála jsem před ním asi čtvrt hodiny a opravdu se snažila si ho vrýt do paměti. Poté jsem si v friggitorii Il cuoppo koupila smažený mořský plody a rybičky v kornoutu. Lahoda!!! Hlavně za takovouhle porci v Benátkách například zaplatíte okolo 10-12€ a tady 5.5! Neapol, tím jak je turismem poměrně opomínaná (všichni odsud rychle uhání do Pompejí, Capri a Amalfi pobřeží), tak je strašně levná! A původní, magická. Říká se, že Řím je srdce Itálie, ale Neapol je její duše. 

Tuhle fotku jsem musela ukrást z netu...pro představu...

Pak jsem si řekla, že  bych ještě mohla zvládnout Castello Sant'Elmo, aragonský hrad na kopci uprostřed Neapole. Chytla jsem lanovku (Neapol je celkem hornatá, lanovky tu mají tři nebo čtyři), trošinku bloudila po čtvrti Vomero (která je...no, jako když z centra Prahy kolem Karláku přijedete do Vinohrad :-D ) a došla k hradu, bohužel už ale bylo zavřeno. Tak jsem šla na vyhlídku pod ním a i tak zachytila nádherná panoramata celé Neapole. Pak jsem sešla po schodech a nějakou trochu podivnou čtvrtí došla až k hostelu.


When I was leaving Czech Republic I had some sore throat. Although I bought cough medicine and Coldrex, but not much. I woke up and felt like I would suffocate with every breath (next night there were another three people caughing). And hangover...I lied in the bed and did not manage to get up for breakfast. It was not such a pity, because there is only müsli and toasts. And you have to wash your dishes!
When I pulled myself together, I went to the center, which was about 1,5 km away on foot. Three stops by subway. Centro storico is composed mainly of two streets – Via dei Libri and Via Tribunale. They are full of shops, restaurants, napolitan fastfoods, caffés and life! I went to the street via San Gregorio Armeno, where are sold nativities and figurines. Every napolitan family has one nativity, they display not only birth of Jesus, but also common life. Historic center has really unique atmosphere, I could walk there, eat napolitan fastfood and window shop all the time! For brunch I got Babá with nutella, which is traditional napolitan pastry from spongy dough with rum and some sweet something. I do not know why I got this, since I do not like sweet things. I almost fell in hyperglycemic coma.
I was stopped by a guy with decorated box with some small letters and beautiful small blue parrot. I do not know what he wanted, but that parrot was really cute. I also liked how old men are standing infront of their shops, smoking, saying ciao to everyone. But for real, it seems like everyone in Naples know each other. And they will not give out of the hand their smartphones.
After that I went through Via Toledo (busy street full of clothes shops), Piazza Plebiscito (with dome sacrified to San Francesco di Paola) and ended up near the Castello L'Uuvo. But I did not want to go inside (I was there last time, but the entry is free!). I had headache and it looked like it would rain, so I went back to the hostel.
In the afternoon – center again and mainly Capella San Severo with veiled Christ. It was little bit tricky to find it. Entry was 6€, unfortunately you cannot také photos here. The statue is undescribeable, it was like...you can touch it and také that veil off. He was really lifelike. I was standing there for almost half an hour, just trying to memorize every detail. Then I bought fried sea food and small fish in cuoppo in friggitoria Il cuoppo. Yummy!! In Venice you pay for portion this big around 10-12€, here 5,5€! Naples is still not fully striked by tourism (everybody only wants to go to the Pompeii, Capri and Amalfi coast), so it is very cheap! And original, magical. Rome is heart of Italy, but Naples is her soul.


Then I decided I could manage to visit Castello Sant'Elmo, aragonese castle above the Naples. I took the funicular and got lost in quarter Vomero (more...fancy?) and then I found out that the castle is closed. So I went to the near view point and saw beautiful panorama of Naples. Then I took the stairs and somehow got back to the hostel.  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...